Blog: gezond mediagebruik

Blog: gezond mediagebruik

Whatsapp, Ipad, YouTube, games, Insta, Snapchat… Een wereld zonder digitale media kunnen we ons bijna niet meer voorstellen. En onze kinderen kennen niet anders! Naast veel plezier en gemak is het ook aanleiding voor veel discussie in huis en kan het risico’s met zich meebrengen op sociaal vlak én de gezondheid van je kind. Belangrijk dus om na te denken hoe jullie als ouders willen dat je kind omgaat met digitale media!

Wat is gezond gedrag?
Jouw kind wil het liefst de hele dag op de Ipad. Hij of zij wil meedoen met vriendjes op school of is groot fan van een vlogger, Minecraft, Dora of Peppa Big. Het is vaak aanleiding voor veel gedoe in huis. Er moet namelijk ook buiten gespeeld worden! Maar wat is gezond? Het zal niemand verbazen dat teveel mediagebruik niet goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Spelen, bewegen en contact met andere kinderen zorgt voor een goede balans. Bovendien blijkt uit onderzoek dat teveel mediagebruik kan leiden tot lichamelijke problemen zoals oogklachten (bijziendheid), rugklachten en overgewicht. Ook ligt gameverslaving op de loer. Kinderen en jongeren kunnen bovendien ook stress ervaren door de overvloed aan informatie. Ze moeten hetzelfde YouTube-filmpje bekijken dat hun leeftijdsgenootjes hebben gezien en zijn constant bezig met digitale media. Vooral in de basisschoolperiode zouden kinderen minstens twee uur per dag buiten moeten spelen voor zowel hun lichamelijke als hun sociaal-emotionele ontwikkeling!

Moet ik de IPad dan maar helemaal verbieden?
Dat is je eigen keus natuurlijk. Maar het is in ieder geval wel verstandig om je kind te begeleiden en afspraken te maken om tot gezond mediagebruik te komen.

Zo doe je dat
Voor de ontwikkeling van baby’s en peuters heeft mediagebruik geen meerwaarde. Kinderen leren het meest in de ‘echte’ wereld. Bij oudere kinderen begint de sociale omgeving echter vaak een rol te spelen. Wat leeftijdsgenootjes mogen doen, wil jouw kind vaak ook. Luister serieus naar wat je kind zelf wil en probeer als ouder uit te leggen wat jij belangrijk vindt en waarom. Zoek, als dit mogelijk is, samen met je kind een oplossing waar jullie allebei achter kunnen staan. Je kunt dit het beste doen op een moment dat er juist geen strijd is. Leg de afspraken die je samen maakt zo nodig vast in een ‘contract’ en kijk na een paar weken samen hoe het gaat.

Richtlijnen beeldschermtijd (inclusief tv kijken)
Nederland kent geen officiële richtlijnen voor beeldschermtijd. Er zijn diverse websites over de mediaopvoeding van kinderen. Hier worden diverse richtlijnen over beeldschermtijd gegeven. Ik heb een gemiddelde genomen en deze voor je op een rij gezet:
• 4–6 jaar: tien à vijftien minuten per keer, tot maximaal één uur per dag,
• 6–8 jaar: maximaal één uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal dertig minuten,
• 8–10 jaar: maximaal één à anderhalf uur beeldschermtijd per dag,
• 11-12 jaar: maximaal twee uur beeldschermtijd per dag.

7 tips voor gezond mediagebruik
– Maak afspraken over het soort devices (tablet, laptop, smartphone, spelcomputer), het soort media en/of het soort games dat wel en niet gebruikt mogen worden.
– Maak afspraken over de tijd en het moment dat je kind achter een beeldscherm mag zitten. Denk ook aan de afwisseling met fysieke activiteiten. Kies bijvoorbeeld een moment nadat je kind al uitgebreid heeft gesport of buiten heeft gespeeld. En liever niet vlak voor bedtijd.
– Laat je kind alleen ‘goede en veilige’ mediaproducten gebruiken die aansluiten bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau je kind.
– Probeer altijd eerst zelf uit hoe geschikt en betrouwbaar een app of game is. Diverse websites zoals die van De consumentenbond en mediawijsheid.nl kunnen je daarbij ondersteunen.
– Toon interesse in het game- en mediagedrag van je kind. Kijk mee met wat je kind doet, praat erover en stel vragen. Op deze manier blijf je met elkaar in gesprek en houd je grip op waar je kind mee bezig is.
– Bespreek met je kind de mogelijke gevaren die hij of zij kan tegen komen zoals online oplichting, cyber pesten, nepnieuws, grooming, sexting. Ook het verslavende effect van mediagebruik kunnen een risico vormen. Net als de geldverslindende extra’s die je bij sommige games moet kopen.
– Stel een internetfilter in zodat je kind niet geconfronteerd wordt met informatie, afbeeldingen of video’s die niet geschikt zijn. Zo’n filter kan bijvoorbeeld 18-plus-websites uitschakelen of een tijdslimiet op de computer instellen. Meer hierover kunt je o.a. lezen op www.webwijzer.nl.

‘Last but not least’: Wees je bewust van het voorbeeld dat je zelf geeft!
Hoe vaak zit je zelf eigenlijk achter de Ipad, laptop of telefoon? Wanneer je zelf veel tijd achter een scherm doorbrengt, is het logisch dat je kind dit ook normaal vindt. Dat ‘dringende’ appje kan dus best even wachten als je een spelletje met je kind speelt of net aan de maaltijd zit. 😉

Succes!

Saila Smit
Inhoudelijk Manager Pedagogiek